آموزش یکی از محورهای بسیار مهم مدیریت منابع انسانی هست. امروزه یکی از روشهای نوین و خلاقی که چند سالی است در محافل آموزشی مطرح میشود گیمیفیکیشن است.
پتانسیل اصلی گیمیفیکیشن ایجاد خوش بینی و درک حس موفقیت به وسیله کاربران است و استفاده از گیمیفیکشن در آموزش باعث افزایش رضایت کاربران، تسهیل تعاملات اجتماعی، افزایش توانایی حل مسئله و حمایت کاربران از روند آموزش میشود. مهم ترین دلیل استفاده از گیمیفیکیشن تبدیل آموزش به سرگرمی و تشویق نوآوری و خلاقیت و افزایش انگیزه میباشد. پژوهشها نشان داده است که استفاده از مفاهیم بازی در طراحی آموزش در مشارکت کارکنان تاثیر مثبتی دارد و استفاده از جایزهها و امتیازهای مجازی باعث همکاری بیشتر افراد میشود.
تئوری آموزش گیمیفای شده به سادگی بیان میکند که حالتهای مختلف عناصر بازی میتواند منجر به رفتارها و نگرشهای مثبت در یادگیرنده شود. ما در این مقاله به تشریح حس هایی میپردازیم که در پیاده سازی گیمیفیکیشن در فرایند آموزش کارکنان مفید هستند.
حس تعلق و وابستگی
ایجاد حس تعلق و وابستگی از جمله محرکهای بیرونی است که به شخص حس مالکیت را تلقین میکند. زمانی که فرد احساس کند مالک چیزی است سعی در بهبود آن و همچنین به دست آوردن چیزهای بیشتر میکند. باید در این راهکار، اهداف آموزشی را مشخص کرد و داستان بازی را با این اهداف منطبق کرد که لازمهی تحقق اهداف، حفظ بازیکن در بازی است. مادامی که بازیکن نتواند هدف از طی مراحل بازی را درک کند، علاقه ای به ادامه بازی نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید: چارچوبی برای تقویت واحد آموزش در سازمانها
حس رقابت
ایجاد مکانیسم مسابقه و رقابت یکی از راهکارهای گیمیفیکشن است. رقابت از عناصر مهم در بازی به شمار میروند که به راحتی میتواند یادگیرندگان را برای فعالیت بیشتر ترغیب کند. رقابت بین کاربران باعث تحریک افراد میشود و همچنین استفاده از تابلوی امتیازات میتواند به ایجاد فضای رقابتی کمک کند. عموم بازیکنان دوست دارند که اسمشان در تابلوی امتیازات در ردههای بالا قرار گیرد و به همین منظور، تلاش بیشتری از خود نشان میدهند.
حس فوریت
استفاده از حس فوریت باعث ایجاد محدودیت در بازی میشود. این امر به بازیکنان کمک میکند تا توانایی خود را در تصمیم گیری در زمان کم تقویت کنند. حس محدودیت یا حس متضرر شدن انسان را به اتخاذ تصمیماتی ترغیب میکنند که در حالت عادی ممکن است همچین تصمیماتی نگیرد.
حس کنجکاوی
برانگیختن حس کنجکاوی و پیشرفت، تاثیر مثبتی بر بعد روانشناختی انسانها دارد و آنها را ترغیب به انجام کارهای مورد نظر میکند.
به کارگیری گیمیفیکیشن در آموزش کارکنان باعث بهبود انگیزه، بهبود روحیه، افزایش رضایت، افزایش مشارکت و عملکرد کارکنان در سازمان میشود و در نهایت باعث افزایش درآمد و افزایش اثربخشی سازمان میشود. در این مقاله سعی کردیم در مورد احساساتی کهبا استفاده از گیمیفیکیشن میتوان در روند آموزش کارکنان ایجاد کرد و اثربخشی را بالا برد، صحبت کنیم.