یکی از مسئولیتهای اصلی واحد آموزش، مدیریتِ توسعهی کارکنان است. به گونهای که این مسئولیت از اولویتهای کلیدی دیگر کسبوکار هم پشتیبانی میکند. در این مقاله ما به توضیح پنج نقش واحد آموزش پرداختهایم.
۱. جذب و نگه داشت استعدادها
در گذشته، یادگیری صرفاً بر بهبودِ بهرهوری تمرکز داشت. اما امروزه، یادگیری به «قابلیتِ استخدام» افراد نیز کمک میکند. بر خلاف چند دههی گذشته، همکاری افراد با شرکتها زمانی ادامه دار خواهد بود که آنها بتوانند برای شرکتها ارزشآفرینی کنند. در حال حاضر، کارکنان خودشان مسئول رشد و توسعهی شخصی و حرفهای خود هستند و به همین علت هم است که افراد وجود «فرصت یادگیری و توسعه» را یکی از معیارهای اصلی برای پیوستن به یک سازمان ذکر میکنند و بالعکس، عدم وجود «فرصت یادگیری و توسعه»، یکی از دلایل اصلی است که افراد برای ترک یک شرکت عنوان میکنند.
۲. توسعه تواناییهای افراد
تحقیقات نشان میدهد شرکتهایی که روی کارکنان و رهبران خود سرمایه گذاری میکنند و توانایی آنها را توسعه میدهند، بازگشت قابل توجهی را شاهد هستند و ۲.۴ برابر بیشتر احتمال دارد که به اهداف عملکردی خود برسند.
۳. ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشها
با بزرگ شدن شرکتها و پراکندگی کارکنان، نقش واحد آموزش در ایجاد یک فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشها پررنگتر از قبل شده است.
۴. ایجاد برند کارفرمایی مثبت
برند کارفرمایی یکی از مهم ترین داراییهای شرکت است و اطلاعات زیادی را در مورد جایگاه در صنعت، توان مالی و محصولات و خدمات شرکت منتقل میکند. با توجه به کمبود نیروی متخصص، برند کارفرمایی مثبت به جذب استعدادها کمک میکند. سرمایه گذاری در بخش آموزش باعث بهبود برند کارفرمایی میشود.
۵. ایجاد انگیزه و مشارکت در کارکنان
تحقیقات نشان میدهد که یادگیری مداوم باعث ایجاد حس شادی و خوشبختی میشود و کارکنانی که این حس شادی و خوشبختی را دارند، زمانی که با چالشها و مسائل جدید رو به رو میشوند از آنها استقبال میکنند و این حس باعث افزایش رضایت شغلی آنها میشود.