پژوهشی جهت آسیب شناسی نظام آموزش کارکنان در یکی از شرکتهای مادر تخصصی تابعه وزارت نیرو (با ۹۰ شرکت زیرمجموعه)، توسط دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۴ انجام شده است. در این پژوهش به نقاط قوت و فرصتهای قابل بهبود نظام آموزش کارکنان، انتظارات دست اندرکاران آموزش از مراجع بالادستی، موسسات و مدیران؛ و سوالات، ابهامات و چالشهای آنها در نظام آموزشی کارکنان پرداختهاند که ما این موارد را در ادامه به صورت تیتر وار جهت استفاده واحد آموزش سازمانها ذکر کردهایم:
موارد زیر عمده ترین مضامین و مصادیق مطرح شده به عنوان نقاط قوت نظام آموزش کارکنان این سازمانها میباشد:
- نیازسنجی آموزشی کارکنان
- تحقق اهداف شرکت در زمان معین
- بهبود عملکرد واحد سازمانی آموزش
- تشکیل کمیته تخصصی آموزش
- لزوم ایجاد واحد آموزش استانی
- افزایش کارایی سازمان از طریق افزایش نفرساعت آموزش شرکت
- طراحی سیستم اطلاعات آموزش و شناسنامه آموزشی کارکنان
- طراحی و استقرار سیستم تعیین اثربخش آموزشها
- ارزیابی عملکرد آموزش
- تهیه و اجرای تقویم آموزشی سالانه
- تدوین شاخصهای نظارت، سنجش و پایش آموزشی
- پروژهی نظام جامع یادگیری و اثربخشی آموزش
- معرفی نفرات برتر آزمونها و دورهها
- انتخاب رابط آموزشی در هر معاونت
- رضایت مندی نسبی کارکنان از آموزشهای اجرا شده
موارد زیر عمده ترین مضامین و مصادیق مطرح شده به عنوان زمینههای قابل بهبود نظام آموزش کارکنان این سازمانها میباشد:
- به حد نصاب نرسیدن تشکیل دورههای آموزشی
- فرهنگ سازمانی و روشهای سنجش و اندازهگیری
موارد زیر عمده ترین مضامین و مصادیق مطرح شده به عنوان سوالات، ابهامات و چالشهای نظام آموزشی این سازمانها میباشد:
- نحوه تطبیق آموزشهای قبلی با دورههای شغلی – اختصاصی
- نحوه تطبیق مدارک معادل و داخلی با نظام آموزش کارکنان
- ناهماهنگی ساختار سازمانی واحدهای آموزش شرکتها در سطح وزارت نیرو
- محدود ساختن مراکز مجری آموزش به مراکز دارای مجوز
- عدم امکان تغییر در سرفصل دورهها
- به حد نصاب نرسیدن دورهها و لذا عدم برگزاری آنها علیرغم هماهنگی با مراکز و واحدهای سازمانی افراد
- کمبود اعتبارات شرکتها برای برنامهریزی و اجرای آموزشها
- تعرفههای بالای آموزش در برخی مراکز آموزشی
- کافی و به روز نبودن امکانات و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی و کارگاهی در برخی مراکز آموزشی
- اختیارات لازم برای تصمیمگیری
- نگرش برخی مدیران به واحد آموزش به عنوان واحد سازمانی هزینه ساز
- انحصاری بودن موسسات آموزشی وزارت نیرو
- عدم دسترسی به مدرسان خبره و قوی در شهرستانها
موارد زیر عمده ترین مضامین و مصادیق مطرح شده به عنوان انتظارات دست اندرکاران آموزش از مراجع بالادستی، موسسات و مدیران میباشد:
- تسریع در ابلاغ دورههای شغلی – اختصاصی
- تشکیل شورای آموزش مناطق
- تدوین و ابلاغ به موقع دستورالعملهای آموزشی
- نظارت مستمر بر آموزش شرکتهای زیرمجموعه
- یکپارچهسازی ساختار سازمانی و فرایند آموزش در کلیه شرکتهای زیرمجموعه
- تعیین سیاستها و خط مشی سازمانی و آموزشی
- بازنگری ادواری آموزشهای تخصصی صنعت برق
- نظارت ستادی بر عملکرد مراکز آموزشی
- تهیه نرم افزار و سامانه آموزشی جامع برای شرکتهای زیرمجموعه
- ایجاد وحدت رویه در برقراری امتیازات آموزشی
- ارزیابی عملکرد شرکتهای تحت پوشش
- رتبه بندی مراکز آموزشی صنعت
- افزایش اختیارات واحد آموزش شرکتهای زیرمجموعه
- ایجاد تسهیلات برای شرکت افراد در دورههای آموزشی
- حضور جدی و به موقع افراد در دورهها
- همکاری بیشتر واحدها با واحد آموزش شرکت
- همکاری بیشتر افراد و سرپرستان در امر شناسایی نیازهای آموزشی و اجرای اثربخش آنها
- مشارکت با انگیزه و فعال افراد در دورهها
- حمایت مادی و معنوی از واحد آموزش
- ارتباط و تعامل بیشتر واحد آموزش شرکتها با ستاد وزارت نیرو و ستاد شرکت مادرتخصصی
ما با قراردادن ماژول پایش و مانیتورینگ در سامانه مدیریت آموزش کارکنان وینو این قدرت را به سازمانها میدهیم تا با ارزیابی مداوم فرایندهای آموزشی خود، بتوانند فرایندهای خود را آسیب شناسی کنند و به رفع و بهبود آنها بپردازند.